.

© COPYRIGHT PÅ HELA BLOGGEN!

Jag tillåter inget kopierande på denna blogg. Inte

torsdag 26 augusti 2010

Kamarias senaste artikel: Mat för livet

Heej. Kamaria har gjort en ny artikel. Mat för livet! Och det stämmer. Egentligen ska alla barn och vuxna kunna få mat. Men tyvärr är dte inte så i vissa länder :( Här får man lära sig vad som är nyttigt. Vilken mat finns fett, protin och vitaminer i? Hur många procent vatten har du i kroppen? Här kommer artikeln:

Hej igen alla pandor!
Äntligen får jag skriva i bloggen igen! Och den här gången ska jag skriva om något som verkligen angår alla, nämligen mat. Mums! Det finns ju hur många sorters mat som helst och det kan vara svårt att veta vad som egentligen är bra för oss. Många vet nog att godis och sötsaker inte är nyttiga, men vad är egentligen nyttigt?! Det ska jag berätta för er!!!
Du kanske brukar äta paprika, lax, omelett, kyckling, päron eller rostade mackor. Eller något helt annat. Alla äter såklart olika matvaror, men ändå äter alla samma näringsämnen. All mat och dricka består nämligen av fem olika näringsämnen: kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer och mineraler. Kroppen behöver alla näringsämnen för att må bra och dessutom behöver den fibrer och vatten. För att vi ska må så bra som möjligt ska man äta dessa näringsämnen i olika mängder. Om man äter för mycket eller för lite av något kan man bli trött, ha svårt att koncentrera sig eller sova, gå upp eller ner i vikt, få lätt för att bli arg, tappa hår och andra otrevliga saker. Självklart händer sådana saker inte över en natt om man inte har ätit nyttigt en dag, men om man inte äter nyttigt under en längre tid kan det bli så. Och därför är det bra att lära sig vad som är nyttig mat redan när man är en liten panda
Kolhydrater finns i pasta, bröd, ris, potatis, gryn och där det finns mycket socker. Kolhydrater bryts ner till socker i kroppen och används sedan som energi i kroppen.
Protein finns i fisk, kött, kyckling, bönor, ägg, spenat, broccoli, mjökprodukter… Proteiner innehåller kroppens byggstenar och är jätteviktiga!
Fett finns bland annat i oljor, mjölkprodukter och kött. Det finns både bra och dåliga fetter och de bra finns mest i oljor, fisk, oliver, nötter, avocado och kyckling, medan de sämre finns mest i kött, sötsaker och feta mjölkprodukter. Fett ger kroppen energi och används på flera andra sätt i kroppen (till exempel för att hålls oss varma )
Vitaminer och mineraler finns framför allt i frukt och grönsaker och är livsviktiga för kroppen! Ni har säkert hört talas om vitamin C som finns i till exemper apelsiner
Kostfiber finns i grönsaker, rotfrukter, frukt, fullkorn och bönor och är viktigt för att tarmarna ska fungera bra.

Vatten: Visste ni att kroppen består till nästan 70 procent av vatten?! Då förstår man hur viktigt det är att vi dricker ordentligt, framför allt när det är varmt eller när man svettas Vi vill ju inte torka ut! Ett tips är att fylla en vattenflaska varje morgon och sedan se till att dricka ur den varje dag.
Som jag skrev i början så vet nog de flesta att sötsaker är onyttiga och detsamma gäller snabbmat. Jag blir orolig när jag hör att många äter för mycket onyttig mat. Man måste ta hand om sin kropp! Då mår man ju mycket bättre också!

Hur äter man nyttigt?
För att man ska veta hur mycket av varje sorts mat man ska äta finns det något som kallas tallriksmodellen som delar in tallriken i tre delar:
En del består av potatis, ris, pasta eller bröd, en del består av grönsaker, rotfrukter och frukt och en del består av kött, fisk, ägg eller baljväxter (till exempel bönor). Ser ni att delarna är olika stora? Försök att dela upp din tallrik såhär vid nästa måltid!
Det kan vara svårt att äta mindre sötsaker eller skräpmat, för kroppen kan bli beroende av det socker och fett som finns i den sortens mat, men det är absolut inte omöjligt! Klicka HÄR för en lista över mat med mycket socker och HÄR för en lista med nyttig mat!
Det finns också några enkla tips som man kan försöka följa:
* Ät grönsaker till varje måltid och gärna fem portioner grönsaker eller frukt om dagen
* Ät fisk tre gånger i veckan.
* Välj alltid fullkorsvarianten av pasta, mjöl, bröd osv


Jag hoppas att ni alla små pandor börjar tänka efter på vad ni stoppar i munnen. Vad brukar ni äta till mellanmål till exempel? Eller vad är era favoriträtter? Det skulle jag vara nyfiken på att höra!!
Love & Peace,

Kamaria

Bra artikel vaa? Jag tyckte den var jättebra och lärorik. Jag gillar Kamarias artiklar. Tack Kamaria, för att du skriver så bra artiklar! Jag hittade en jättebra bild på panfus Facebook hemsida. Såhär ser den ut:
Snygg va? Nu har jag skrivit rätt mycket. Vi sees i morgon!!! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejssan!
Jag ÄLSKAR att ni kommenterar men jag har några regler som ni ska följa:

Inget snusk.
Inga svärord.
Inga hot

Om man har t.ex hot i sin kommentar så godkänner jag den inte! Så skriv snälla kommentarer. Håll höjd!

MVPH Flora555 ♥